Noisescluptor aka, ROBotron | Interjú

10

robotron

Habár számtalan alkalommal voltál rádióműsoraink vendége,és jelentek meg lemezeid a kiadónknál,kérlek mesélj egy kicsit magadról

-Sipos Róbert a polgári nevem, 41 éves fickó vagyok. (ez sokakat meglep, mármint a korom) Tatabányán születtem, egy mocskos iparvárosban, és ott is nőttem fel. A suliban nem voltam vészesen rossz tanuló viszont voltak dolgok, amik marhára nem érdekeltek és ez trehányságba ment át. Ezt a trehány hozzáállást sajnos tovább vittem a középiskolába is, amit nem végeztem el sikeresen, ahogy azt a szüleim, és a “társadalom” elvárta tőlem, tehát semmilyen végzettségem nincs de ellenben nagyon sok mindenhez értek. itt most arra gondolok, hogy a házamban, ha valami elromlik, nem kell s.o.s. szerelőt hívni kb. semmihez… Nekem még volt sorkatonai szolgálatom 1 év, és az az igazság, hogy szuper volt, én élveztem a rémhírekkel ellentétben nem volt semmi para benne. Laktam az ország több pontján, szerintem senki nem költözött annyit életében mint én. Németországban élek 3 éve a párommal és 2 gyermekével, ezt már végleges letelepedésnek tekintem a magam részéről, mert nem szándékozom “haza” menni. Nem kell részleteznem a Magyarországon zajló történéseket, gondolom megérted miért nem vágyom vissza.

Hogyan és mikor kerültél kapcsolatba a Techno műfajával,és kinek a hatására kezdtél el zenélni

-Mint az a biográfiámból is kiderül, a legendás Supersonic Technikum adta számomra a kezdő löketet, és Grega barátom akinek a set-jei, és amit művelt lent a pincében, (egymás között a barátaimmal így neveztük a Club-ot, “a pince”) óriási hatással volt rám. Ez az egész egyébként a Sonic nyitóbulijún történt ahova tök véletlenül jutottam el azon az éjszakán, és rabul is ejtett a hely atmoszférája, és az ott hallható muzsikák… ott hallottam előszór ilyesmi zenéket. előtte Metal, különböző Sark zenék és mindenféle stílusból a sötétebb-agresszívabb vonal volt a kedvencem, akár Hip-Hop, és D&B is belefért. de szívesen jártam Goa bulikra is, mégis a Techno az ami 1998 óta velem van.
Akkoriban sok évig csak jártam a bulikat ezerrel módosult a tudatom, és az ízlésem is. teljesen magával ragadott a műfaj. Kb 4-5 éve volt egy buli a Dieselben, ott láttam-hallottam előszór Doryk-ot játszani, és változást éreztem. Olyan szinten elvitt a set-je, hogy azt gondoltam nah ez az!!! Ezt akarom csinálni, vagy legalábbis valami ilyesmit… és akkor kezdtem el a zene írással foglalkozni. Akkor még FL3-at használtam, és az első 2 lemezem teljes anyagát ezzel írtam. Próbáltam az Ableton-t is de barátságtalannak találtam, és azóta FL11-et zúzom.

Kik a kedvenc előadóid?

– Féltem a kérdéstől, mert sok van. Ez olyan, mint mikor elkezdünk “alap track” párbajokat a Face-en és sosem fogy el…:D
Nagy kedvencem Tuomas Rantanen, rendkívül gonosz hangzás az övé szerintem, agresszív erőteljes… uhh
de sok kedvenc Spanyol, és Magyar zenész is van. Mulero, Wünsch,Exium, Structural Form, a hazaiak közül az abszolút favorit Balatro!!! Hihetetlen az arc, láttam pár bulin és lenyűgöző volt, aztán ugye ott van Formal Method, akit én még Doryk-ként ismertem meg, valahogy rajta keresztül kezdtem el a tört ütemekkel foglalkozni.

Melyik áll közelebb hozzád,a produceri munka,vagy hogy mixeket készíthess

-Ez nagyon hangulat függő dolog nálam. A zene írásban jobban kiélhetem magam, ez teljes alkotói szabadságot ad nekem itt nincsenek határok, barmit megtehetek.
ha mixeket készítek bizonyos formában meg van kötve a kezem, mert kész anyagokból dolgozom. Itt nincs túl sok lehetőség az alkotásra, fix zenék szólalnak meg egymás után, de persze kihasználom a “hangszer”-t ebben az esetben a keverőt-kontrollert és játszom a potikkal rendesen. De számomra attól érdekes egy mix, ha a megfelelően kiválasztott zenék, a megfelelő sorrendben hangzanak el… az, hogy ki-ki hogyan színezi ki az tök más kérdés, mindenkinek megvan a saját keverési stílusa.
A sokak által kritizált, és fikázott laptop DJ-k közé tartozom, sosem voltak lejátszóim, és nem is akartam. Kb. 50 giga zeném van de lehet hogy sokkal több, már nem követem, ezeket a lehető legegyszerűbb módon szerzem be magamnak: az általam kedvelt, és nagyra tartott netlabelektöl. ( Audioexit, Art Style techno rec, Zimmer rec, Cicuta rec, Dark garden rec, Kidnapping… sorolhatnám mert van még) tehát az összes kiadó összes megjelenést letöltöm, és katalogizálom. ezeket a zenéket  máshogy nem is tudnám begyűjteni, hiszen  csak digitális formában jelennek meg. Asszem 3 éve kerültem az Art Style csapatba és ennek-nektek köszönhetően megszaporodtak a rádiós, és podcast felkérések. Köszönöm neked és a team-nek a lehetőséget, szeretek mixelgetni jó dolog a rádiózás, jól esik, hogy tetszik az embereknek amit, és ahogy csinálok. De mégis az írás áll hozzám közelebb. Imádom a sötét mocskos hangzást, csörömpölést-kalapálást ezerrel… Mostanában sokat kísérletezek a különböző zajokkal, erősen magaménak érzem ezt a dolgot is, ezért éreztem azt, hogy ezeket a témáimat más néven kell kiadnom. Megszületett Noisesculptor, mert a zajszobrász kifejezés illik leginkább ezekre a balhékra.
10377166_1828305667393919_6493265198591999029_n
A zenélés mellett képzőművészetekkel is foglalkozol,kérlek mesélj egy kicsit bővebben erről

-Már egészen kis koromban is mindent összefirkáltam. 😀 mindig is szerettem rajzolni-festeni bír sosem tudtam igazán. Volt, hogy a suliban a rajz órákon 2 jegyet kaptam, egy 1-est, mert nem azt csináltam amit kell, és egy 5-öst is, mert a tanárnak tetszett a fura látásmód, ahogy a feladatokat megoldottam. Több 1oo képet festettem az évek során, amiket leginkább elosztogattam a barátaimnak, családtagoknak.Volt egy időszak, amikor graffitiztem. időnként szobrászkodom is, ha van valami szuper beteg ötletem, pl robotokat építek rozsdás vas alkatrészekből… van, hogy írok is, de azokat  csak saját magamnak. furcsa gondolatmenetek azokról a dolgokról amik mélyen, legbelül foglalkoztatnak.

Mit gondolsz a hazai Techno életről?

– Nehéz nyomon követnem az eseményeket, kb 3 éve nem voltam bulizni sehol. A friss Magyar megjelenéseket, és az aktuális új set-eket a Facebook segítségével követem nyomon kb. a Party kultúra kétségtelenül sokat változott az évek során de ez minden másra is vonatkozik. Ami szembetűnő lehet, hogy rengeteg önjelölt zenész és sztár van már a palettán és ez nem mindenkinek tetszik (miért is kellene, hogy tetsszen). Nem nagyon látom az összetartást, de ez talán annak is betudható, hogy az én korosztályom még egészen más techno-val kezdte a munkásságát, és sokan igyekeznek makacsul underground-ok maradni, nekem egyébként ez a hozzáállás a szimpatikusabb, de a legtöbben nagy pénzekben gondolkodnak akár lemez megjelenés ügyekben, akár élő fellépések terén.Ebből nem lehet megélni ez kétségtelen. Nagyon komoly managementnek kell állnia az ember mögött ahhoz, hogy sikerüljön, vagy pedig 100 %-osan eladható zenéket kell készíteni, de ha ezek a fő szempontok, akkor szerintem egy idő után hiteltelenné válik a művész. Nem szeretem a vitákat, és a Bakelit MP3 párbajokat… felesleges!!! Hallottam bakelitről játszani embert szarul, és haza is mentem mert szar zenéket játszott szarul, de közben be volt hugyozva magátol a pali, és hallottam lapirol olyat, hogy azt sem tudtam hogy térjek magamhoz annyira elvitt a muzsika, tehát kb mindegy miről szól a zene, ha jó az amit hallok. Más: Vannak Team-ek, Group-ok akik olyan szinten vannak elszállva maguktól hogy az már nevetséges… lenéznek másokat, mennek a fikázások jobbra balra… volt, hogy azt éreztem nekem is szólnak ezek időnként, de nem nagyon vettem magamra. Akik ismernek, tudják nem vagyok hatalmas nagy arcú srác, amiket bátran kimondok magamról, azok igazából mások véleményei rólam. Valamit jól csinálok, ha keresnek a kiadók-rádiók, és szívesen dolgoznának velem, mert ha szar zenéket írnék akkor a kiadók saját magukat égetnék a lemezeimmel szerintem. Messze nem vagyok profi, viszont lelkes amatőr, aki nem elégszik meg azzal ahol tart. Sok tanulni valóm van még, ez kétségtelen, de az eddig megjelent cuccaim sokak szerint önmagukért beszélnek.

Miben változott a stílus leginkább szerinted az elmúlt 10 évben,és mit tartogat a jövő?

– Annyiban mindenképp sokat változott, hogy egyre többféle hangzást, sebességet, témákat különböztetünk meg a “Techno” kifejezésen belül. Akkoriban mikor én belecsöppentem, egész más volt minden… aztán jött a hard, ami eleinte nem volt rossz, monoton gyors cuccok, szerettem. De egy idő után fantáziátlannak tartottam. Most itt a Banging meg még nem is tudom mik sok van ez a lényeg… eleinte tört ütemekkel sem nagyon találkozhattunk a bulikon. A jövőtől azt várom hogy redukálódjanak az ágak, amik a stílust illetik… talán lehetne 3-4 alap vonal, de az kifinomult-letisztult. Bár ez szerintem kb lehetetlen, hisz minden producer stílus teremtő is picit, ha szigorúan nézzük a dolgot.

Mik a jövőbeni Terveid

– Sok tervem van, és álmaim is, mint szerintem mindenkinek. Minél több hangszert szeretnék beszerezni a jövőben, és többet foglalkozni a Dark Ambient kísérleti zenéimmel. ROBotron egy picit a háttérbe szorul majd és Noisesculptor-ról lehet majd többet hallani. Az elkezdett Techno projekteket még befejezem, amik a kiadók egyéb munkáitól függően hamarosan megjelennek, de ősztől biztosan nem vállalok EP munkákat a Techno-n belül, a rádiós adások viszont maradnak. SU-47 barátomnak köszönhetően, tagja-részese lehetek, a havonta jelentkező Dark Ambient Sessions adássorozatnak, ebben a témában nagyon jól, és otthon érzem magam. Szeretném ha egyre jobb adások lennének, igyekszünk  100 %-osan oda illő vendégeket meghívni, hogy műsorukkal ők is emeljék az adás színvonalát.
Nagy álmaim közé tartozik hogy a Berlini Tresor falai között játszhassak 2-3 órát a kedvenc zeneimből. mágikus atmoszférája van a helynek érdekes lenne a set-em is…:)

Köszönöm szépen a beszélgetést, jó lenne valamikor össze is futni, ha megyek Magyarországra, előtte kontaktoljunk!

https://www.facebook.com/robert.r.sipos.1
http://robotrondarktech.blogspot.hu/
https://soundcloud.com/code-rrr

Tags