Gabros | Interjú

52

ÓZDIKÉNT NEMZETKÖZI ZENEI LISTÁKON
TECHNO HÓHÉR” VAGY „TECHNO KASZÁS” – INTERJÚ SALLAI GÁBORRAL

A SoundCloud zenei platformon több mint 50 tételes Gabros, vagyis Sallai Gábor tracklistája. A most 22 éves, ózdi születésű dj és producer 2011 óta foglalkozik hivatásszerűen elektronikus zenék készítésével és mixelésével. A zenei múlt nem kizárólag egyéni szinten kezdődött, a M. A. C. E. K. Records négy évvel ezelőtt kezdte meg működését egymást jól ismerő helyi fiatalokból. Habár amatőr szinten sokakat vonz a zene és lemezlovasi tevékenység, szakmai téren sok más egyébre is szükség van. A városból elszármazott, jelenleg a müncheni Nox Club Munich dj-jeként tevékenykedő Farkas Ádámmal (Dj Wolf) évekkel ezelőtt Budapesten beszéltünk a szakma nehézségeiről, a sok utazásról, fellépésről. Jelen lenni és kitűnni. Mindezek mellett szinte követelmény, hogy a műfaji sokszínűség és annak változásai a mindenkori igényekhez igazodjanak. A Techno esetében is igaz lehet mindez. Sallai Gáborral – közel két év után találkozva – ennek kapcsán múltról, jelenről és a jövőről beszélgettünk.

-Milyen formáció a részben általad képviselt M. A. C. E. K. Records, kikből és mikor alakult?

M.A.C.E.K. Records néven 2011 nyarán jöttünk létre, mint zenés csoport! Jelen pillanatban még két barátom képezi velem együtt a M.A.C.E.K.-ot, Goran Stijacic (Pazzo Galante) és Henyecz Norbert (Howler).

1. fotó

Camelot Elektronik @ Camelot, Tiszaújváros [2014.10.22.]

-Van-e külön tagság és hogy kerültél kapcsolatba a formációval?

A formáció tagjaival már évek óta ismertük egymást, de az együtt töltött percek egyre szorosabbra fűzték köztünk a kapcsolatot és végül a felmerült gondolatból közösen létrejött a M.A.C.E.K.!

-Tagjai állandóak, vagy változók?

Most már állandó a tagság. Kezdetekben még 6 fő is volt a formáció, de az évek során lecsökkentünk és végül kialakult a jelen pillanatban is képviselt 3 fős csoport.

-Melyek voltak a formáció legemlékezetesebb fellépései (helyszínekkel, időpontokkal) és miért ezek?

Rengeteg ilyen fellépéssel büszkélkedhetünk, nem is tudom, hogy hol kezdjem. Ilyen volt például 2011-2012-ben, mikor saját estét tartottunk egy éven át a Broadway Kisterem Eger falain belül, ahol rengeteg olyan emlék megmaradt, amelyek életünk végéig kísérnek. Említeném az ózdi RIO Disco-ban átélt perceket is, amihez pontos dátumot nem tudok most mondani, de rengeteg emlékezetesebb fellépés ott lezajlott a mai napig is. Említésre méltó még „az álmok szigete”, vagyis a Hajógyári-szigeten, a Coro Café-ban való részvételünk is. Szintén kiemelném a Sex On The Beach (2012) később pedig Paradise Partyra (2014) névre átkeresztelt eseményt, ami kisebb fesztiválnak is mondható és végül az új szabadtéri helyszínt, a Monster Beach helyszínét Ózdon, ahol szintén sok emlékezetesebb esemény raktározódott el bennünk.

-Kaptatok-e visszajelzéseket az elmúlt években, ami munkátokra, egy-egy rendezvény (party) megszervezésére vonatkozik (szakmai kritikát, elismerést, javaslatokat)?

Persze. hogy kaptunk! A kezdetektől már a közönség kedvencei voltunk, de ahogyan teltek az évek, egyre többen csatlakoztak és nőtt a rajongói táborunk. Rengeteg pozitív szót / mondatot kaptunk a produkcióinkra összességében. Igaz, kritika is érkezett mindig, ahogy ez más témákban is megszokott… Úgy gondolom, hogy az irigy és sikereinket nem jó szemmel néző emberek utóbbiakhoz ugyancsak hozzájárultak.

2. fotó

K.O. Party @ RIO Disco, Ózd [2014.11.29.]

-Az 1991-ben alakult Rio Disco Ózd a rendszerváltozás után egyedülálló volt az országban. Közel 25 év elteltével hogyan látod most az egykor nívós helyet (közönség, zenei stílus, zenei igény, meghívott előadók tekintetében)?

A RIO Disco nálam a ’BEST OF’! Az idő haladásával az alapoktól mostanáig egyedülálló és páratlan, csodálatos disco. Rengeteg ember és persze nem akár milyen dj-k szívében is jól beékelődött ez a hely. Mondanék is párat, akik megfordultak régen és mostanában: Flip da Scrip, Scooter, Denzel, Dj Budai,Guille Placencia, George Privatti, Juan Diaz (Ibiza) Jay Lumen.

A közönség változó és a zenei igény is, de ha belegondolunk: hol nem az?! Hozzátenném viszont, hogy tartja a „jó öreg alapokat” a hely és fogja is, viszont sokszor mondtam már: eddig még nem találkoztam az ózdi közönségnél jobbnál sehol sem; akik annyira kinyilvánítanák az érzéseket és azt a hihetetlen örömöt, amit okozunk nekik, mint itt!

-Miben más a szabadtéri Monster Beach és miben volt különleges a benne rejlő újítás a városban és környékén (kialakítás, beach hangulat, zene)?

Hogy miben más? Mindenben! Minden disco egy más érzést, hangulatot képez az emberben és nincs másképp a Beach-nél sem. Hihetetlen érzés az átmenet a sötétségből a napfelkeltébe: a szabad ég alatt bulizni és zenélni egyaránt egy olyan egyedülálló és páratlan, csodálatos szabadtéri discoban, amelynek az országban, de az országon kívül sincs párja. Kialakítása esztétikailag, illetve látványtervezésileg is elképesztő! Kis városunk szívében az itt és a környéken élőknek egy olyan pozitív jeleket, érzéseket, új élményeket adó újítás, amit a város lakóinak élvezni, becsülni kell! Ez a disco is számos olyan nemzetközi neveket fogadott, mint: Dr Alban, Alex Kenji, Chris Lake, Stefano Noferini, Julian Jeweil, Dj PP (Gabriel Rocha), Vlada Asanin, Sarah Main (Ibiza)

-A nevedből adódhat a felvett Gabros név? Mit adott neked eddig az általad képviselt zenei műfaj és hogyan születnek saját zenéid, mixeid?

Igen, abból. Rengeteg olyan élményt, emléket, érzést, hangulatot, amiket életem végig őrizni fogok és amiből erőt merítek a célok, elérések megvalósításához. A saját zenéim születése a bennem lakozó elszántság és a stílushoz való teljes elkötelezettségeimből, érzésekből adódóan jönnek létre.

-A műfaj történetéből kiindulva, a sokáig újításnak számító Loveparade egy dj, Dr. Motte születésnapjára kitalált eseménynek indult. Berlinből mára kiszorult a Ruhr-vidékre, ám akkor százezreket mozgatott meg. Vajon miért halványult el később?

Erre csak annyit mondanék, hogy változik a világ és vele együtt minden más. Kiemelném ellenben a hasonló kezdeményezések közötti, 1997 óta megrendezett Awakenings Festivalt Hollandiában, amit a techno hagyományőrzőjeként emlegetnek.

-Gabros név alatt milyen zenei remixek, albumok születtek?

Mostanában nem nagyon születtek remixek, mivel épp minden hangsúly az első albumom megalkotásán van, amit szeretnék a közeljövőben a saját kiadóm gondozásában kibocsátani!

-Rangos fellépések sorában egyénileg melyeket emelnéd ki? Közülük milyen műfaj dominál és milyen előadókkal találkozhat az érdeklődő az alábbiaknál: The Groove Budapest, vagy a tiszaújvárosi Camelot Elektronik?

Én is a Camelotban és a The Grooveban való megjelenést emelném ki! Persze, hogy a Techno dominált egyértelműen! A Camelot Elektronik első felvonásán, Dj Budaival egy dj pultban zajlott le az esemény, viszont hogy a következőn mikor és kivel találkozhatunk, azt nem tudom még. A The Groove New Generation Techno sorozat következő eseményén viszont, ahol a lemezjátszók mögött én is lehetőséget kaptam a nemzetközileg elismert Angy Kore-ral és szeptemberben pedig Gayle San-nal találkozhatnak.

-A műfaj annyira specifikus, hogy a „Groove”-ban saját váltható fizetőeszköz van, a 0,5, az 1 és az 5 Groove. Ennyire sajátos lenne egy-egy ilyen buli?

Igen, teljes egészében!

-A „Groove” bulijain a New Generation Techno mellett mennyire elfogadott a Classic Techno és a Hard Techno?

Mind a két stílus is elfogadott, közkedvelt, nem régiben épp Cristian Valera erősítette a Classic vonalat. Hamarosan pedig a Hard vonalat Viper XXL fogja.

-Hozzád melyik áll legközelebb?

A Techno műfaj összes vonala, arculata!

3. fotóArt Style Techno @ The

Art Style Techno @ The Groove, Budapest [2015.01.23.]

-Tagja vagy az  Art Style: Techno magazinnak, amely online Rádiót és kiadót is magában foglal. Mennyiben segítheti ez szakmai előrehaladásod és zenéid terjesztését?

Szakmai és zenei előrehaladásomat is egyaránt. Jelen pillanatban egy V/A-ba beadott dalom az ő gondozásukban épp Beatport Hardcore / Hard Techno Top 100. listáján szerepel. Januárban pedig tőlük kaptam lehetőséget a The Groove falain belül, ahol Torsten Kanzler mellett én is a lemezjátszók mögé léptem és a szereplésem teljesen lenyűgözte a közönséget. Tőlük is rengeteg pozitív visszajelzést, mondatot kaptam a szettem végett és ez biztosította a The Groove Budapest tulajdonosában a bizalmat a tehetségem felől, majd újbóli lehetőséget biztosított. Jelentős előrelépésnek számít továbbá, hogy előadóként egy év alatt sikerült bekerülnöm a Best of 2014 Hardcore / Hard Techno – Top 100 Artists tagjai közé.

-How to DJ? Hogy lehet ide bekerülni, meghívottá válni és DJ-ként működni? Mennyire könnyű és mennyire éri meg ma Magyarországon?

Tehetség, eredmények sokasága, és a stílus iránti teljes elkötelezettség, kitartás és sok munka, ami segítheti az előre lépést. Sehol sem könnyű, de itthon végképp nem. Elnyomottságban szenved ez a vonal és sajnos az új generáció is egy olyan zenei irányzatba esik, ami teret nem enged a Techno vonal feltérképezésére, valamint e műfaj megismerésére.

Hogy mennyire éri meg? Ezt mindenki magában döntse el: lépcsőfokok vannak, lépni kell aztán vagy megéri, vagy nem!

-A primate.hu oldal interjúi egyértelműen leírják: tehetős szülők gyermekei megtehetik, hogy gyermekük dj-vé váljon. Mennyire igaz ez, milyen felszerelés, adottság és eszköz szükséges hozzá?

Anyagi támogatással egyértelműen könnyebb a fejlődési szint a kezdeteknél, de hogy utána kiteljesedik-e és mennyire tud a választott stílusban haladni tovább, az csak rajta múlik és a háttérmunkán

4. fotó

Remember? Hungarian Dj’s Night @ The Groove, Budapest [2015.03.28.]

-Saját névbejegyzés alatt szerepel nálad a Desctructive Collection Records. Mit kell erről tudni?

A Destructive Collection Records egy új platform, Hard / Dark / Industrial Techno irányzatokkal foglalkozva. Két jó barátommal (Ray Valentine & Stefano Maxibeat) közösen irányítjuk, gondozzuk a kiadót.

-Mennyiben más kínálatot ad a Techno Legends Records és ahhoz hasonló kiadók? A zenei kínálatban mennyi a műfaji hasonlóság és különbözőség?

Igazából nincs semmi „más” kínálat! Szerződés, promóció és lehetőség a saját alkotások kibocsátására. Vannak hasonlóságok, de különbségek is egyaránt!

-Go to the Beatport. Az elektronikus zenére specializálódott, több formátumú (mp3, wav) letöltést lehetővé tevő music store-t az USA-ban alapították 11 éve, katalógusában 79 zenei kategóriával (pl. house, techno, drum & bass, és dubstep) világszerte. Több nemzetközi zenei díj birtokosa (pl. IDMA). Toplistáján többször szerepelsz: mennyiben számít ez rangos elismerésnek, mely helyezés volt eddig a legelőkelőbb és milyen művekkel (zenei mixekkel)?

Nem csak nekem, de szerintem mindenkinek egy pozitív töltés, mikor a saját alkotása a legjobb 100 között van és halad előre. Ez egy kis kapu a jobb eredmények további eléréséhez; gondolok itt kiadók, nemzetközi nagy nevekkel való közös projekt, vagy remix felkérésekre egyaránt. Eddigi legjobb helyezésem egy közös projekt (’Confused Mind’) volt az Old Riders formációval, ami a 22. helyezésig jutott el, míg egyénileg egy remixem (’Beat Assasin’) landolt a 27. pozícióig. Ezeken kívül a jelenéseim (EP) is voltak már Top 10. belül is!

-Hogyan jellemeznéd a Beatport zenei katalógusát, illetve saját zenéid abba történő pontos műfaji besorolását?

A besorolásokban nagyon sok érdekességek vannak – maradjunk ennyiben. Néha csak elgondolkodom, hogy ez a darab mit is keres itt. Az én alkotásaim javarészt a Hardcore / Hard Techno csoportba rangsoroltak, de sok más nemzetközileg elismert név (A. Paul, Angy Kore, Niereich) is e csoportban jelenik meg. Mondhatjuk, ide szorult a keményebb iparibb hangzás világ a darkkal és az industrial vonallal együtt.

-Melyek a zenei célok és törekvések középtávon?

Tovább halmozni és növelni azokat az eredményeket, amit eddig elértem és teljes erőbedobással haladni az úton.

5. fotó

Beachball Party @ Monster Beach, Ózd (Gabros & Pazzo Galante) [2015.06.06]

-Zenén kívüli életedről, tevékenységedről (úgymint munka és szabadidő) mit lehet tudni?

Igazából nem zárom ki a zenét a mindennapi tevékenységekből, de mellette a sporttal is foglalkozom (MMA), valamint minden reggelemet a munkába járással kezdem, mint CNC gépkezelő itt Ózdon.

-Kik az eddigi segítőid, akiknek köszönet mondható?

Zenei pályafutásomban az alábbiaknak tartozom köszönettel: Stijacic Raso (Monster Beach, RIO Disco), Art Style: Techno Magazine / Radio, Gatex Peti (The Groove Budapest), Bolyki Szabolcs (Camelot Club), de a lista korántsem teljes…

Köszönöm szépen a beszélgetést és további sikereket kívánok neked a munkád során.

Gabros

Facebook: http://facebook.com/sallai.g8
Beatport: http://beatport.com/artist/gabros/296962
Soundcloud: http://soundcloud.com/sallaig
Youtube: http://youtube.com/user/Gabrosdj
Twitter: https://twitter.com/Gabrosdj

Készítette: Alabán Péter

Ózd, 2015. július

Tags